Londen tips, what to visit & what’s next?

Hulde als je de afgelopen acht verhalen allemaal hebt gelezen, Londen zal inmiddels je neusgaten wel uitkomen ;) Na deze post zal ik er dan ook niet meer over beginnen, promised. Na deze week acht ik mezelf echter best in de positie om nog wat tips & tricks te geven in deze afsluitende Londen-blog. Voordat ik daaraan begin, wil ik eerst nog even een paar leuke dingen uitlichten die me in Londen zijn opgevallen:

• Ze hebben in Londen hoorntjes voor meerdere bolletjes, zo leuk!
  • De Britse pond is zoveel mooier dan de euro, zowel de briefjes als de munten.
  • Mannen spreken je vaak aan met ‘love’ and ‘darling’, me heart it!
  • Het kassasysteem is veel eerlijker. Er zijn niet zoals in Nederland verschillende rijen waar je aan kan sluiten, maar gewoon één rij en verschillende kassa’s. Zodra er een kassa vrijkomt, mag de eerste in de rij daar afrekenen. Voordelen: geen gezucht en gesteun als het lang duurt, want het gaat altijd vlot + geen gebaal dat je in de verkeerde rij bent aangesloten.
  • Ze letten erg op veiligheid. De meest gehoorde zin deze week was er dan ook een in de metro: ‘Mind the gap between the train and the platform!’ Er is zelfs een hele kaarten-, sleutelhanger- en magneetlijn van, prachtig.
  • Ze zetten in een restaurant gewoon flessen mayo en ketchup op tafel. Geen gedoe met extra bakjes mayo bestellen waardoor je nog een extra bom duiten kwijt bent, hulde!
  • De Engelsen zijn trots op hun land. Af en toe zijn ze net iets te nationalistisch (het viel me op dat ze toch een beetje dat ‘wij tegen de rest van Europa’-gevoel hebben), maar er ligt weinig troep op straat en de gebouwen zijn goed onderhouden. Waarschijnlijk is dat de reden dat alle musea en bezienswaardigheden er zo prachtig bij staan, daar kunnen we nog iets van leren!
Je kunt natuurlijk niet thuiskomen zonder typische Londen-souvenirs ;)

Als ik terugkijk op onze reis, ben ik blij dat we van tevoren goed gepland hebben. We hebben uiteindelijk door de tropische temperaturen wel wat dagen omgewisseld (zo werd het dinsdagprogramma bijvoorbeeld naar maandag verschoven), maar in principe hebben we alles afgewerkt zoals we dat voor ogen hadden.

Daarnaast bleek ook mijn speciaal voor Londen aangeschafte credit card goud waard. In Praag wilde ik betalen met mijn normale bankpas (want daar kon ik echt echt écht mee in het buitenland betalen, aldus de bank). Nou, dat ging dus mooi niet door, want de pas werkte niet. Ik had dus geen zin in herhaling en tijdens deze reis verliep het geldverkeer dan ook perfect. Wel jammer was dat ik met mijn mobiel niet kon bellen, ik ga mijn verder perfecte telefoonmaatschappij dus nog even met een telefoontje vereren, want dat kan natuurlijk niet.

Zondag
Arrival day. We hadden de mazzel dat we halverwege de ochtend al aankwamen, waardoor we in principe nog een hele dag voor ons hadden. Zo hadden we tijd om de omgeving te verkennen, een rondvaart te maken en op tijd ons bed in te duiken om op te laden voor de rest van de week.

Maandag
We waren deze dag te vinden Bath. Hier bezochten we het Royal Victoria Park, het Jane Austen Centre (1 – 1,5 uur, kosten: 8 pond) en de Roman baths (2 uur, kosten: 12,75 pond), beide echte aanraders. Bath is sowieso een prachtig stadje, dus voor de nodige mooie gebouwen kun je ook prima de binnenstad bezoeken om zo cultuur te snuiven. Shoppen kan hier ook prima. Houd wel in de gaten dat de treinreis heen en terug in totaal zo’n drie uur duurt en dat je voor retour treinkaartjes zo’n 32 pond kwijt bent. Ja, dat was voor ons ook even schrikken.

Dinsdag
We bezochten het Charles Dickens museum, waar je in een uurtje doorheen bent. Kaartjes kosten 8 pond en dat is het museum wel waard. ’s Middags liepen we rond in de stad, waarbij we onder andere boekenhandel Waterstones bezochten. ’s Avonds een musical bezoeken bleek ook een prima tijdsbesteding. Bij de metrostations zijn vaak ticket booths te vinden, waar je tegen grote kortingen de laatste kaartjes kunt bestellen. Zo konden wij kaartjes bemachtigen met 45% korting en we hadden nog prima plaatsen ook. Je moet er alleen wel op tijd bij zijn.

Woensdag
’s Ochtends liepen we rond in de Tower of London. Dit lijkt misschien met toegangskaartjes van 19,50 pond (zo’n 22 euro) wat duur, maar je kunt er gemakkelijk een hele ochtend rondlopen en het is het absoluut waard. ’s Middags lagen we op ons gemakje in Green Park, mijn favoriete plek in Londen. Vlakbij zijn genoeg supermarkten en kraampjes om eten en drinken te halen en het metrostation sluit aan op het park. Ideaal dus. ’s Avonds liepen we voor tien pond mee met de Harry Potter Walking Tour, die ruim twee uur duurt en je langs verschillende locaties brengt waar de verschillende HP-films zijn opgenomen. Inbegrepen is een boottochtje van een kwartier en je eindigt centraal op King’s Cross, waardoor je makkelijk weer bij je hotel of B&B kan komen.

Donderdag
Gedurende deze dag bezochten we Oxford. Het maakte wat minder indruk op me dan Bath, maar het kwam wel mooi uit dat we de stad bezochten voordat we de dag daarna naar de Harry Potter Warner Bros Studio’s gingen. De Oxfordse gebouwen dienden namelijk duidelijk als inspiratie bij het maken van de decors. Bezoek in Oxford in ieder geval de Christ Church, waar je bij betaling van 8,50 pond naar binnen mag. Behoorlijk toeristisch, maar wel mooi. De treinreis duurt heen en weer in totaal zo’n anderhalf uur, voor een treinretourtje betaal je ongeveer 23 pond.

Vrijdag
Tjah, en dan stiekem toch wel het leukste van de Londen-trip: de Harry Potter Studio’s. Je betaalt 35 pond, maar dan ben je wel een hele ochtend en het begin van de middag bezig. Je krijgt ook een headset mee met allemaal extra informatie en voor kinderen is er een leuke speurtocht opgezet. Je wordt in groepen van 118 man binnengelaten, elke keer met pauzes van 20 minuten. Hierdoor is het nooit te druk en kun je rustig de tijd nemen om alles te bekijken. O ja, je moet van tevoren online reserveren en er echt op tijd bij zijn!

Aan het eind van de middag bezochten we nog het Sherlock Holmes museum, maar deze zou ik niet snel aanraden. Erg lange wachtrij, je bent in een klein half uurtje door het museum heen en het kost je acht pond. Ze hebben er wel een erg leuke gift shop, dat moet gezegd worden.

Zaterdag
’s Ochtends vond de wisseling van de wacht plaats. Blijkbaar is er op zondag ook allerlei muziek van een orkest, maar bij onze wisseling moesten we het zonder die muziek stellen. Ik vond het dan ook niet veel voorstellen, maar als je het toch graag wilt zien, ga dan op een zondag langs.

Daarna bezochten we Buckingham Palace. Deze is maar een aantal weken per jaar open en je bekijkt maar een klein deel van het paleis. Voor kaartjes betaal je 19 pond en dat vond ik wat veel, maar aan de andere kant was het toch een unieke kans om het paleis van binnen te bezichtigen. Ook hier krijg je een headset mee die je van kamer naar kamer loodst, waardoor mensen door blijven lopen en je toch genoeg tijd krijgt om alles rustig te bekijken. Erg goed in elkaar gezet.

’s Avonds kwamen we toevallig terecht in de M&M store. Je betaalt je echt blauw aan de spullen die ze daar verkopen, maar je mag er gratis naar binnen wandelen en net als wij gewoon rustig rondkijken. Erg leuk om een keer te doen!

Zondag
Onze laatste ochtend in Londen besteedden we aan het Natural History Museum. Het is werkelijk een enorm gebouw en we hadden helaas niet de kans om alles te bekijken, maar je zou hier gerust een hele dag voor uit kunnen trekken. En het mooie? Het museum is gratis! Wel kun je ze sponsoren en is het eten in het café wat duurder, maar hé, waar kom je zoiets tegenwoordig nog tegen? Er wordt ook veel aandacht besteed aan de kinderen door middel van allerlei proefjes e.d. die ze uit kunnen voeren. Stiekem deed ik gewoon vrolijk mee ;)

Prijzen, eten en Oyster card
Overigens zijn de genoemde prijzen hierboven de normale toegangsprijzen. Aangezien wij studenten zijn, kregen we op het gros van de activiteiten wel een paar pond korting.

Qua eten vind ik Londen niet opvallend duur, het is een kwestie van goed rondkijken en niet neerploffen bij het eerste de beste café of restaurant dat je tegenkomt. Verder is de Oyster Card echt onmisbaar! Je reist dan met korting en kunt hem gebruiken voor metro en bus. Treinkaartjes moet je wel apart kopen als je naar locaties buiten Londen wilt.

What’s next?
Hoewel we veel hebben gezien in acht dagen tijd, blijft er nog zoveel over dat ik ook nog zou willen bezoeken. Voor de volgende trip staan er dan ook in ieder geval nog bezoeken aan Hampton Court, het Hard Rock Café, het oorlogsschip HMS Belfast, de National Portrait gallery en Stonehenge en een rondje in London Eye op het verlanglijstje. Can’t wait!

Een post over de Londen-trip teruglezen?
Day 1: Iets met Londen, vliegangst & hitte
Day 2: Jane Austen, Victoria Lane & Roman baths
Day 3: Charles Dickens, Waterstones & West End
Day 4: Tower of London, Green Park & Harry Potter Walking Tour
Day 5: Primark, Oxford & Ben’s Cookies
Day 6: Harry Potter Warner Bros Studio’s, Sherlock Holmes & Italianen
Day 7: Wisseling van de wacht, Buckingham Palace & M&M Store
Day 8: Natural History Museum, Nero & Londenliefde

Advertenties

17 Comments on “Londen tips, what to visit & what’s next?

1. Pingback: Iets met Londen, vliegangst & hitte | SYLVIA KUIJSTEN

2. Pingback: Jane Austen, Victoria Lane & Roman baths | SYLVIA KUIJSTEN

3. Pingback: Charles Dickens, Waterstones & West End | SYLVIA KUIJSTEN

4. Pingback: Tower of London, Green Park & Harry Potter Walking Tour | SYLVIA KUIJSTEN

5. Pingback: Primark, Oxford & Ben’s Cookies | SYLVIA KUIJSTEN

6. Pingback: Harry Potter Warner Bros Studio’s, Sherlock Holmes & Italianen | SYLVIA KUIJSTEN

7. Pingback: Wisseling van de wacht, Buckingham Palace & M&M store | SYLVIA KUIJSTEN

8. Pingback: Natural History Museum, Nero & Londenliefde | SYLVIA KUIJSTEN

9. Ik vond je Posts wel leuk hoor, maar heb ze niet allemaal gelezen omdat er een stuk of 6 bloggers naar Londen zijn geweest en ik ben er zelf ook al 2 keer geweest. Mijn neef woon aan de thames tegenover de London eye haha :)

10. ik vond het heel leuk al die 8 de verhalen! Londen op een hele andere manier dan ik een paar jaar geleden heb gedaan, en nu wil ik terug!!!! Ik wil ook Harry Potter en Charles Dickens!

11. Ah wat leuk allemaal! Ik heb je blogjes van de eerste paar dagen gemist, maar toch leuk om nu een korte samenvatting te lezen. En nummertje drie van de leuke, opvallende dingen uit Londen, dat vind ik zó tof altijd, daar heb ik echt een zwak voor haha.