Recensie: Narnia – ISH & Nationaal Ballet

Of je nu van snelle hiphopmoves houdt of van gecontroleerd spitzenwerk, de bezoeker van de voorstelling Narnia krijgt beide genres ruimschoots voorgeschoteld. Choreografen Marco Gerris van ISH en Ernst Meisner van de Junior Componany van het Nationale Ballet zijn de samenwerking aangegaan om dit stuk tot een succes te maken.

Gastartikel door Mariëlle Blom

De voorstelling Narnia – de leeuw, heks en de kleerkast vertelt het verhaal over vier kinderen die via een magische kledingkast in het land van Narnia terecht komen. In Narnia heerst echter de slechte heks Jadis. De kinderen gaan samen met de leeuw Aslan de strijd aan om Narnia te bevrijden. Voor de Bijbelkenners onder ons, is dit een herkenbaar verhaal. De overeenkomst tussen Narnia en het verhaal van Jezus is kenmerkend. Narnia zit gevangen in het kwaad en heeft bevrijding nodig, net als de mensheid in de bijbel.

Niet alleen de elegante en sierlijke balletbewegingen karakteriseren de voorstelling, ook alle denkbare stijlen hiphop komen aan bod. Van vogueing, tutting, popping, locking, oldskool, breakdance, experimental tot aan Afrikaanse dans, er ontbreekt geen enkele stijl. Ballet en hiphop ontmoeten elkaar niet alleen, ze versterken elkaar op de dansvloer.

(tekst loopt door onder filmpje)

Narnia is een echte familievoorstelling, is daardoor laagdrempelig en bevat een goede, duidelijke verhaallijn. Het verhaal is goed te begrijpen, vooral als je van te voren de film hebt gezien of het boek hebt gelezen. Vaak is de boodschap in dansvoorstellingen wat vaag, maar in de voorstelling Narnia is het in de meeste scènes overduidelijk wat de gedachte hierachter is.

Ondanks dat het geheel goed uit de verf komt, is er ook kritiek te geven op kleine details. Er waren hier en daar helaas wat misstapjes te ontdekken. Daarnaast lijkt de scène waarin de leeuw Aslan verdwijnt wel een goocheltruck. Hij wordt vermoord en verdwijnt op wonderbaarlijke wijze van het podium. Als hij vervolgens weer opstaat uit de dood en op het podium verschijnt, is dit wat verwarrend.

Het grafisch decor doet geen afbreuk aan de choreografie en bekrachtigt juist het klassieke verhaal. Door het gebruik van abstracte projecties op de witte doeken, die samen de kleerkast vormen, krijgt de voorstelling een modern tintje.

In tegenstelling tot andere groepschoreografieën gedurende de show, die soms wat chaotisch overkomen, is de slotdans zonder twijfel het hoogtepunt van de voorstelling. Voor zowel hiphopfanaten als balletbewonderaars en liefhebbers van dans in het algemeen is de dansvoorstelling Narnia een ware must.

8 thoughts on “Recensie: Narnia – ISH & Nationaal Ballet

    1. Ik moest je reactie nog goedkeuren omdat je voor de eerste keer op een van mijn blogposts reageert. Je tweede poging heb ik daarom even verwijderd ;) Ik ben ook heel nieuwsgierig geworden naar de show :)

  1. De voorstelling klinkt en ziet er in het filmpje echt super leuk uit! Ik dans zelf ontzettend veel en vind het dan ook heel leuk om naar dansvoorstellingen te gaan. Ik ga zeker even kijken of ik deze show kan bijwonen :)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s